Zarządzanie wizerunkiem firmy, wsparcie komunikacji i marketingu to tylko część szerokiego obszaru, którym zajmuje się public relations. Czy faktycznie każdy przedsiębiorca albo właściciel małego biznesu musi się na tym znać? Oczywiście, że nie. Ale to nie znaczy, że może bez nich działać. Świadomie, w sposób profesjonalny bądź intuicyjnie, z różnym skutkiem wszyscy wykorzystują działania PR.
Spis treści
Agencje public relations
Osoby, które profesjonalnie, na co dzień zajmują się piarem, to specjaliści i eksperci zatrudnieni w agencjach public relations. Współcześnie niewielu ludzi jest w stanie jednoosobowo zaproponować pełny zakres usług w tej branży. Agencje public relations to obecnie całe zespoły specjalistów z bardzo różnych dziedzin. Na przykład graficy, pozycjonerzy, analitycy i copywriterzy tworzący content, czyli treści, którymi będziemy posługiwać się w przekazie informacji. Każdy z tych obszarów działań PR rozwija się niezależnie i bardzo szybko. Dlatego, chcąc wyróżnić się na rynku, nie sposób obejść się dziś bez profesjonalnego wparcia.
Public relations – co to?
Laikowi public relations najczęściej kojarzy się z budowaniem pozytywnego obrazu jakiejś osoby lub produktu. Dla osoby prowadzącej jakikolwiek biznes to już prawdziwe wyzwanie. Bo przecież musi ona zapewnić sobie klientów, a co za tym, idzie musi być dla nich wiarygodna, przekonująca i solidna. Musi też dbać o to, by klienci do niej wrócili, a nawet polecili jej produkt albo usługę znajomym. Powinna dbać o swój wizerunek i umiejętnie komunikować się z otoczeniem tak, aby pozyskiwać sobie osoby ze swego otoczenia, a nie z nimi walczyć. To jest public relations w czystej formie i najprostszym wydaniu. Wydaje się to dość proste i jest takie rzeczywiście, jeśli mamy dużo szczęścia. Ale pamiętajmy, że szczęście lubi pomagać osobom dobrze przygotowanym.
Narzędzia public relations
Najbardziej popularnym i jednocześnie najbardziej kojarzonym z public relations narzędziem jest tworzenie treści, czyli na przykład pisanie i tworzenie graficznie ciekawych informacji prasowych oraz ich rozpowszechnianie. Dotyczy to również treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. Forma przekazu w tym przypadku zależy w dużej mierze od tego, o jakie dokładnie grupy docelowe chodzi i za pomocą jakiego kanału je przekazujemy. Inne narzędzia public relations to między innymi prowadzenie blogów branżowych i firmowych, a także tworzenie i prowadzenie stron w Internecie.
Jedną z wypróbowanych i skutecznych technik PR jest organizacja eventów. Chodzi tu zarówno o wydarzenia typowo promocyjne, bezpośrednio skierowane do potencjalnego klienta, jak również imprezy firmowe, konferencje, kongresy, bankiety, których celem może być na przykład integracja zespołu, spotkanie i nawiązanie bezpośrednich relacji z kontrahentami, promocja i przedstawianie nowych technologii, usług albo jeszcze innych rozwiązań. Również odpowiednio przygotowane spotkania biznesowe będą doskonałym narzędziem public relations. Mniej znaną, choć nie mniej potrzebną w prowadzeniu każdego interesu formą działań public relations jest przygotowanie strategii działań kryzysowych w firmie. Działania PR w sytuacji kryzysowej mogą być potrzebne na przykład wtedy, kiedy zaistnieje bardzo niekorzystna dla firmy sytuacja wynikająca z błędu pracownika albo nieprzewidziana sytuacja wpływająca na wizerunek firmy. Strategia, instrumenty i narzędzia public relations muszą być odpowiednio dobrane do każdej takiej sytuacji – niemal indywidualnie.
Reklama a PR
W powszechnym odczuciu piar często utożsamiany jest z reklamą. A jednak to dwa różne obszary działalności firmy. Reklama to opłacony komunikat jednokierunkowy o charakterze perswazyjnym, który ma za zadanie zachęcić klientów do skorzystania z usług przedsiębiorcy czy kupna jego produktów. Często więc jest nie do końca obiektywny, odwołując się do emocji i przedstawiając usługi i produkty jedynie w pozytywnym świetle. Z kolei PR to komunikat dwukierunkowy, to forma dialogu przedsiębiorcy z jego otoczeniem. Działania PR mają za zadanie budowę pozytywnego wizerunku firmy w dłuższej perspektywie.