Jakie narzędzia wykorzystać prowadząc szkolenie online?

Kacper

Tym, co powstrzymuje wielu trenerów przed prowadzeniem szkoleń przez Internet, jest brak znajomości narzędzi, które to umożliwiają. Na rynku istnieje jednak wiele programów oferujących bardzo ciekawe i przydatne funkcje. Dowiedz się, które warto wykorzystać, aby szkolenie online było profesjonalne i przyjazne dla użytkownika.

Szkolenie online w formie webinaru

Szkolenie online „na żywo” (webinar) najbardziej przypomina szkolenie stacjonarne. Wymaga jednak stabilnego połączenia internetowego i odpowiedniej infrastruktury. Powinna ona umożliwiać nie tylko jednostronną prezentację, ale również interakcje z uczestnikami. Do polecanych platform pozwalających poprowadzić szkolenie online na żywo należą:

  • Google Hangout, Google Meets udostępniane przez giganta z Kalifornii,
  • Microsoft Teams będący częścią pakietu Microsoft 365,
  • Zoom – jedno z najpopularniejszych narzędzie tego typu,
  • Cisco Webex Meetings – wykorzystywany głównie przez duże korporacje.

Wszystkie te rozwiązania posiadają wersje bezpłatne, co pozwala je wypróbować (w okrojonych wersjach). Różnią się ilością i rodzajem dostępnych funkcji, dlatego warto przetestować każde z nich, zanim podejmiesz ostateczną decyzję. Wiele z nich będzie zupełnie wystarczające przy organizacji niewielkiego szkolenia online, ale mogą okazać się nie wystarczające, jeśli masz zamiar organizować szkolenia online cyklicznie i zawodowo. Wówczas warto zainwestować w płatne wersje.

Szkolenie online w formie e-learningu

E-learning to gotowe szkolenie online, które można realizować we własnym tempie. Wiele osób preferuje tę formę przyswajania wiedzy. Taki kurs powinien jednak zawierać nie tylko suche informacje, ale również elementy interaktywne (np. filmy, prezentacje, quizy sprawdzające wiedzę, zadania), dlatego wymaga zastosowania odpowiedniego oprogramowania. Szkolenie online w formie e-learningu pomogą przygotować Ci na przykład:

  • Moodle,
  • Chamilo,
  • Claroline,

Różnią się one dość znacząco pod względem rozbudowania. Dlatego łatwo znaleźć narzędzie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Niektóre z nich służą do samej organizacji szkolenia online, inne umożliwiają zaawansowane zarządzanie szkoleniami i grupami szkoleniowymi, przeprowadzanie testów oraz wystawianie certyfikatów dla uczestników kończących szkolenia online.

Gdzie promować szkolenia?

Jeśli przygotowaliśmy już nasze szkolenie, gotowy jest program, określona grupa docelowa oraz wyznaczone miejsce i termin realizacji, przychodzi czas na jego promocję, a więc pozyskanie uczestników. Gdzie promować szkolenia? Naturalnie, że w Internecie. Do naszej dyspozycji są między innymi:

  • Reklama w wyszukiwarce Google, której zaletą jest możliwość szybkiego uruchomienia kampanii, a zasadniczą wadą wysoka konkurencja i spore koszty. Reklama Google Ads stwarza niezłe możliwości śledzenia efektywności kampanii i w razie niezadawalających wyników wstrzymania działań.
  • Zamieszczenie informacji o szkoleniu w bazie szkoleń, np. na Eventis, czyli w największej polskiej bazie szkoleń i innych eventów o charakterze merytorycznym. Ogromną zaletą bazy szkoleń jest możliwość umieszczenia informacji o organizowanym przez nas szkoleniu za darmo i szansa na zaprezentowanie go kilkudziesięciu tysiącom użytkowników, którzy poszukują szkoleń.
  • Reklama w mediach społecznościowych i utworzenie wydarzenia np. na Facebook. O ile mamy sporą grupę obserwujących może to być źródło pozyskania dodatkowych zgłoszeń na szkolenie. Rzadko jednak przy pomocy Facebook można zgromadzić większą liczbę uczestników, gdyż od dłuższego czasu Facebook mocno ogranicza zasięg postów niepłatnych zmuszając niejako do płatnego promowania. Płatne promowanie na pewno zapewni nam większe zasięgi, niestety wiąże się z koniecznością oddania dla Facebooka dużej części naszego zarobku.

Pozostałe narzędzia pomocne przy organizacji szkolenia online

Istnieje również wiele dodatkowych narzędzi, które pomogą Ci uczynić szkolenie online bardziej atrakcyjnym. Służą one m.in. do:

  • tworzenia prezentacji (Google Docs, Slideshare, Adobe Presenter, Wink),
  • pisania, rysowania i załączania plików na wirtualnych tablicach (np. Miro, Conceptboard, Jamboard, Whiteboard);
  • tworzenia ankiet i quizów (np. Type Form, Google Forms, Quizlet, Mentimeter, Kahoot);
  • tworzenia map myśli (np. Bubbl.use, mindmeister).

Sprawdź je koniecznie, a z łatwością stworzysz swoje wymarzone szkolenie online! Użytkownicy coraz częściej wybierają szkolenia online w miejsce szkolenia tradycyjnego, realizowanego w Sali szkoleniowej, ze względu na wygodę, brak konieczności odbywania podróży oraz bezpieczeństwo. Jeśli więc posiadasz ekspercką wiedzę w danym temacie organizacja szkolenia online może przynieść Ci wiele satysfakcji oraz dodatkowe źródła przychodu.

Zobacz również:  Działania PR
Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *