Czym jest predykcyjne utrzymanie ruchu?
Predykcyjne utrzymanie ruchu – z języka angielskiego predictive maintenance, jest jedną ze strategii utrzymania ruchu, która polega na optymalnym używaniu maszyn. Jest to najmłodsza koncepcja organizacji działań, które dotyczą UR w zakładach produkcyjnych. Strategia ta opiera się na przewidywaniu stanów obiektów w czasie przyszłym oraz podejmowaniu działań konserwujących, naprawczych, a także zapobiegawczych w odpowiednim czasie. Świetnie zastępuje ona reaktywne metody, a także klasyczne prewencyjne podejście.
Dzięki działaniu, jakim jest predykcja, możliwe jest określenie przyszłego stanu obiektów. Dzieje się tak dzięki ciągłemu pomiarowi — także w czasie rzeczywistym, estymacji wartości przyszłych i analizie historycznych oraz obecnych stanów wartości. Efektem takiego procesu jest umożliwienie optymalnego planowania remontowych i konserwacyjnych prac, wymian, czy innych, które mają za zadanie minimalizować występowanie awarii. Pozwalają one także na osiągniecie dłuższego czasu między awariami. Dzięki podejmowaniu działań w najlepszym do tego czasie, ta właśnie metoda jest o wiele skuteczniejsza w zapobieganiu, jak i również usuwaniu awarii, niż metoda prewencyjnego utrzymania ruchu.
Technika predykcyjnego utrzymania ruchu wykorzystuje podejście CBM, co oznacza eksploatację maszyn na podstawie ich technicznego stanu. Przeprowadzana jest ona zazwyczaj wobec obiektów oraz maszyn, które należą do grupy wysokiej krytyczności. Dzieje się tak dlatego, że stosowanie tej metody jest niezwykle wymagające i jeżeli byłaby ona zastosowana do urządzeń charakteryzujących się niską krytycznością, byłoby to po prostu nieopłacalne dla produkcji.
Zobacz też: Kompresory tłokowe sprzętem o szerokim zastosowaniu
Narzędzia oraz wskaźniki predykcyjnego utrzymania ruchu
Przy realizacji strategii predykcyjnego utrzymania ruchu wykorzystywane są różnego rodzaju narzędzia. Są to między innymi:
- nieingerujące testy,
- wzrokowa obserwacja,
- monitorowanie jej parametrów oraz wydajności,
- automatyczne monitorowanie stanów,
- systemy informatyczne wspomagające UR, takie jak systemy CMMS.
Predykcję w utrzymaniu ruchu charakteryzują również mocne powiązania z dwoma podstawowymi wskaźnikami dotyczącymi wydajności — OEE oraz MTBF. To właśnie za ich pomocą mierzone są dostępność, jak i wydajność wyposażenia. Posiadają one weryfikującą wartość dla zakładu czy predykcja jest poprawnie i odpowiednio przeprowadzana — wzrost wartości wskaźników, oraz czy należy po raz kolejny podjąć się optymalizacji lub zaplanowania strategii, która została już przyjęta.