Rebranding. Szansa, aby odświeżyć wizerunek marki i nie tylko!

Kacper

Wizerunek firmy to jeden z kluczowych elementów, które wpływają na jej sukces. Bywa jednak i tak, że dotychczasowa identyfikacja wizualna lub strategia komunikacji przestają być skuteczne i nie przyciągają już klientów tak, jak miało to miejsce dawniej. W takiej sytuacji warto rozważyć rebranding – proces, który pomoże marce na nowo zaistnieć na rynku, zwiększy jej atrakcyjność oraz pozwoli lepiej dostosować do zmieniających się trendów na rynku i potrzeb samych odbiorców. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest rebranding, a także powiemy, jakie są jego podstawowe rodzaje.

Co to rebranding? Kiedy warto go przeprowadzić?

Rebranding to proces zmian w obszarze wizerunku marki. Może on obejmować zarówno drobne korekty w obrębie jej wizerunku, jak i całkowitą metamorfozę firmy. Przeprowadzające go marki mogą zdecydować się bowiem na modyfikację samego logotypu, kolorystyki lub strategii komunikacji, a także postawić na zmianę całego modelu biznesowego. Celem tych wszystkich działań jest natomiast lepsze dostosowanie marki do aktualnych oczekiwań klientów, bieżących trendów oraz dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.

Rebranding jest dobrym rozwiązaniem w różnych sytuacjach. Ma m. in. sens, kiedy firma chce dotrzeć do nowej grupy odbiorców, zmienia swoją ofertę lub jej wizerunek nie jest już spójny z jej wartościami. Niekiedy, rebranding może być także koniecznością. Ma to miejsce np. w przypadku problemów wizerunkowych, posiadania nieaktualnej identyfikacji wizualnej lub zaplanowanego wejścia na nowe rynki. Skutecznie przeprowadzony rebranding pozwala firmom skutecznie przekształcić swój wizerunek, wyróżnić się na tle konkurencji, zbudować silniejszą relację z klientami, a także zwiększyć rozpoznawalność.

Różne oblicza rebrandingu. Jakie jego rodzaje wyróżniamy?

Wbrew pozorom, rebranding nie zawsze musi oznaczać całkowitą zmianę marki. W zależności od potrzeb, firmy mogą zdecydować się bowiem na różne jego rodzaje. Pierwszym jest tzw. rebranding ewolucyjny. Polega na stopniowym odświeżeniu elementów wizualnych i komunikacyjnych marki po to, aby zachowany został jej dotychczasowy charakter, lecz jednocześnie zyskała ona bardziej nowoczesny wizerunek, dostosowany do potrzeb i preferencji odbiorców. Ten rodzaj rebrandingu to dobry wybór dla firm, które chcą unowocześnić swój wizerunek, nie ryzykując przy tym utratą dotychczasowych klientów.

Drugim rodzajem jest rebranding totalny, który oznacza już całkowitą zmianę identyfikacji wizualnej, strategii komunikacji, a niekiedy nawet samej nazwy marki. Jest zazwyczaj stosowany w sytuacjach, gdy firma chce całkowicie zerwać ze swoją przeszłością oraz kontynuować działalność pod zupełnie nową marką. Takie podejście sprawdza się, gdy firma chce skutecznie odciąć się od negatywnej przeszłości, zmienia swój model biznesowy lub wchodzi na zupełnie nowy rynek.

Rebranding wizerunkowy koncentruje się natomiast na zmianie sposobu, w jaki marka jest postrzegana przez klientów. Może obejmować modyfikację strategii komunikacji, hasła reklamowego lub wartości, które firma chce podkreślić. Ten rodzaj rebrandingu może okazać się szczególnie przydatny dla tych marek, które pragną odświeżyć swój wizerunek, lecz jednocześnie nie chcą przeprowadzać zbyt radykalnych zmian w swojej strukturze organizacyjnej oraz ofercie.

Artykuł sponsorowany

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *