Story of storyboard

1
28 lutego 2016 o 14:24  •  Film, Styl i design, Top  •   •  1 odpowiedź

Pierwszy raz uderzyło mnie, jak dużo pracy trzeba włożyć w przygotowanie scenorysu, kiedy oglądałam na wystawie szkice do filmów Kubricka. Miniaturowe rysunki kadrów do „Odysei kosmicznej” były pokolorowane niechlujnie akwarelami, dając efekt stworzonych przez genialnego artystę, który zrobił je od niechcenia oglądając wiadomości w telewizji. Efekt uboczny pracy nad filmem był tak świetny, że właściwie można by go było od razu powiesić na ścianie.

Scenorys (storyboard) narodził się w studiu Disneya i początkowo był materiałem bazowym do pracy nad animacjami. Później zaczęto go wykorzystywać również przy filmach, a jednym z pierwszych tak powstałych klasyków było „Przeminęło z wiatrem”.

3-gone-with-the-wind„Przeminęło z wiatrem”, rys. William Cameron Menzies

Z oczywistych przyczyn są teraz nieodłącznym elementem pracy nad filmami z efektami specjalnymi. Zanim ludzie od CGI zaczną majstrować przy nagraniach, muszą zobaczyć, co tak właściwie chce osiągnąć reżyser. Dzięki dokładnym scenorysom wiadomo też, gdzie należy umieścić na planie niebieską kukłę, która później zostanie przetransformowana w głowę smoka/dinozaura/tygrysa.

vjrykrcxxmnja053vroc

Animacja wykonana ze scenorysu sporządzonego do „Gry o tron”, rys. Van Vierson.

Podejść do scenorysów jest kilka. Niektórzy reżyserowie wolą pracować z profesjonalnymi grafikami, inni kompletnie z niego rezygnują, a od czasu do czasu zdarza się, że jakiś wariat robi scenorys sam. Na taki krok zdecydował się Scorsese przy pracy nad „Taksówkarzem”. W ten sposób dostaliśmy coś, co przypomina szkolny rysunek mocno zaburzonego dziecka z patologicznej rodziny.

taxi-driver

„Taksówkarz”, rys. Martin Scorsese

Ze scenorysów korzysta się wciąż przy pracy nad wszelkiego rodzaju animacjami, a czasem stadium pośrednim między storyboardem a efektem końcowym jest animatic, czyli film poskładany z narysowanych klatek. Animatic jest często tak dobry, że gdyby twórcy zdecydowali się wypuścić go na rynek w takiej postaci, mógłby ujść za gotowy produkt.

Animatic do teledysku „Fell Good Inc”

Gotowy teledysk do „Feel Good Inc”

Niektóre scenorysy to prawdziwe dzieła sztuki i ogląda się je jak urywki powieści graficznych. Ciekawa jest też możliwość zobaczenia, na jak wczesnym etapie reżyser i scenograf mają w głowach gotową wizję. Oczywiście na planie czasami zdarzają się niespodziewane rzeczy, które doskonale wpasowują się w całość filmu. Tak było, gdy Richard Gere wystraszył Julię Roberts na planie „Pretty Woman”. Wyszło tak naturalnie, że szkoda było z tego zrezygnować.

Prawda jest jednak taka, że film niemal w całości jest od początku „gotowy”. Wystatczy go tylko nakręcić.

1-forrest-gump„Forrest Gump”, rys. Chris Bonura

 

1-inception„Incepcja”, rys. Gabriel Hardman

 

1-jurassic-park„Jurassic Park”, rys. Dawid Lowery

 

2-apocalypse-nowD„Czas Apokalipsy”, rys. Dean Tavoularis

 

2-psycho„Psychoza”, rys. Saul Bass

 

3-jawsD„Szczęki”, rys. Joe Alves

 

10d„To nie jest kraj dla starych ludzi”, rys. J. Todd Anderson

 

sw1„Gwiezdne wojny”, rys. Joe Johnston

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
Story of storyboard, 9.0 out of 10 based on 1 rating
  • http://slawomirgrochowski.pl/ Sławek Grochowski

    ciekawunio 😉